Vand og hydrering

Reklame

Sponseret indlæg

24. marts 2021

Din krop består af 66% vand – svarende til 2/3 af din krop. Det er derfor vigtigt at holde dig og din krop hydreret ved at drikke vand. Men alt væskeindtag tæller med i det store regnskab. Noget er bedre end andet. Du får endda væske gennem den mad, du spiser.

VAND ER DET BEDSTE VALG TIL ØGET VÆSKE

Vand er den bedste måde at få væske nok og holde dig hydreret på. Men andre væskemuligheder er også relevante. Det er dog vigtigt at du er opmærksom på, at så snart man snakker om væske som ikke er vand, kan man ikke udelukkende fokusere på den gavnlige hydreringseffekt. De fleste væsker indeholder nemlig kalorier, sukker eller koffein. Disse væsker kan påvirke dit helbred negativt, som at tage på, øge risiko for diabetes eller skade dine tænder.

TE OG KAFFE – DET VANDDRIVENDE VALG

Mange tror, at te og kaffe er en af de bedste kilder til at få nok væske og til holde sig selv og deres krop hydreret. Det er til dels også rigtigt. Selve hydreringseffekten er stort set lige så god, som effekten man ser ved vandindtag. Det kræver dog, at te og kaffe indtages på et normalt niveau.

Et normalt indtagsniveau af koffein ligger på 300 mg om dagen. Det svarer til 3 kopper kaffe. Hvis man er gravid, er dette niveau i stedet på 200 mg om dagen svarende til 2 kopper kaffe.

Man skal dog huske på, at kaffe og te er vanddrivende. Så hvad der kommer ind sætter gang i systemet, og du kan tabe en del hurtigt efter, hvorfor det kræver yderligere væske for at vedligeholde væskeindtaget af den kom te eller kaffe, du netop har drukket.

MÆLK – DEN VITAMINRIGE VÆSKE

Undersøgelser viser, at fuldfedts skummetmælk er en god måde at holde dig hydreret på. Denne form for mælk indeholder 88% vand. Faktisk er mælk en bedre kilde til at holde din krop hydreret end vand, da mælk er lagret i kroppen over længere tid. Desuden er mælk en væske, som indeholder sunde næringsstoffer som calcium, protein og B-vitaminer.

Der er dog en ulempe. Din krop er i stand til at lagre mælk i længere tid end vand, på grund af det øgede kalorieindhold. Det fungerer altså hydrerende, men mælk skal indtages i moderate mængder på grund af diverse risikofaktorer forbundet med et øget kalorieindtag.

OBS! Mælk skaber debat! Mælk er det kontroversielle valg til mere væske. På trods af indholdet af vitaminer, mener mange omvendt, at mælk bl.a. gør knoglerne skrøbelige på sigt.