Kommunikation er vigtigt i enhver virksomhed

Måden vi mennesker kommunikerer på, og særligt den dybde kommunikationen kan nå med ironi, humor og meget mere, er en af vores bedste kvaliteter. Selvom dårlig kommunikation kan gøre mange situationer sværere og mere bøvlede, kan betydningen af god kommunikation altså ikke undervurderes. Det gælder også i en virksomhed, hvor kommunikation nødvendigvis er meget vigtigt, ligesom det er alle andre steder i samfundet. Her gælder det blot, at både kommunikationen imellem virksomhed og kunder samt kommunikationen mellem medarbejderne, skal være helt i top.

Kommunikation mellem virksomhed og kunde

Når du gerne vil finde nye kunder, og ikke mindst når du gerne vil holde fast i de kunder, du allerede har, er det nødvendigt at have god kommunikation med dem. Kommunikationen kan selvfølgelig være fysisk i butik eller på kontoret, men det kan også være nødvendigt at have mulighed for virtuel kontakt med kunderne i form af telefonsamtaler og e-mailkorrespondancer.

Denne kontakt skal dog også altid være så effektiv og behagelig som muligt, samtidigt med at det skal være let for jer som virksomhed. F.eks. kan det være en god ide at have et hovednummer, et firma-telefonnummer, som kunderne ved, at de kan kontakte jer på. Et hovednummer samler samtidigt alt telefoni, og gør det lettere og mere effektivt for jer.

Intern kommunikation på arbejdspladsen

Som regel vil en virksomhed bestå af flere medarbejdere, der på en eller anden måde er afhængige af at kommunikere med hinanden, hvis arbejdet skal fungere bedst muligt. Forskellige roller på arbejdspladsen kan nemlig sagtens arbejde sammen om den samme opgave, uden at de nødvendigvis laver det samme, og dermed er det nødvendigt at kommunikere fremgang og spørgsmål.

Et godt IT-system indeholder ofte muligheden for at kontakte hinanden internt på arbejdspladsen, men at have arbejdsmails og telefoner er også altid en god ide – hvis det altså giver mening på jeres arbejdsplads.